“Hjelp, jeg vurderer TM for første gang, men hva om alle giverne mine kommer til å hate meg?”
Det finnes mange myter, vage oppfatninger og – tør vi si det? – vrangforestillinger om telemarketing som kanal der ute. Noen av dem er så seiglivede at noen organisasjoner ikke engang tør å tenke på å bruke TM som verktøy. Det er veldig synd, for resultatene vi kan levere gjennom TM er det få andre kanaler som kan måle seg med.
Her har vi skrevet ned noen av de vanligste spørsmålene vi får fra nye kunder som synes TM er litt skummelt - og selvfølgelig svarene vi alltid gir.
Fem spørsmål om TM som mange har, men ikke alltid tør å stille.
Våre beste tips | Blogg
Fem spørsmål du kanskje ikke tør å stille
Det er faktisk veldig veldig sjeldent at vi ser at en TM-kampanje ikke er lønnsom. Hvis det likevel skulle skje og vi ringer en uke og ser at kampanjen ikke får den responsen vi hadde håpet på, tar vi kontakt med deg og sammen ser vi på justeringer vi kan gjøre for å snu trenden.
Hvis vi sammen kommer til at den beste løsningen er å avslutte kampanjen, gjør vi selvfølgelig det. Vi er ikke interesserte i å gjøre kampanjer som ikke er lønnsomme!
1. Hva om kampanjen ikke er lønnsom?
Når man forsøker TM for første gang er det naturlig å være litt nervøs på forhånd. “Hva om alle vi ringer blir så sinte av å bli ringt at de aldri vil støtte oss igjen?”, er et spørsmål vi nesten aldri får, men som vi er ganske sikre på at noen tenker.
Da kan vi heldigvis berolige deg: flesteparten av de som hater å bli ringt tar rett og slett ikke imot samtaler til å begynne med. Om noen ber om å bli reservert mot å bli ringt, noterer vi det selvfølgelig og tar det til etterretning: da får du beskjed og kan registrere det i ditt system. Vi registrerer det i tillegg i vårt eget interne system. Blant resten kan vi rapportere at vi har utrolig mange hyggelige samtaler hver eneste dag med givere som setter pris på den personlige kontakten en telefonsamtale representerer!
2. Hva om alle på ringelisten blir sinte av at vi ringer?
Vi er ikke spesielt bekymret for klager, rett og slett fordi vi nesten aldri mottar klager på TM-kampanjene vi utfører. MEN: når det skjer tar vi det selvfølgelig alvorlig.
Først og fremst har vi et internt varslingssystem. Kommunikatørene våre gir beskjed med en gang hvis de har en dårlig følelse og tror at det kommer en klage. Da får du selvfølgelig beskjed av oss, så du er forberedt hvis det skulle komme en sint telefon eller e-post. Vi lytter også gjennom samtalen for å finne ut av hva som har skjedd og om noe burde vært gjort eller sagt annerledes, og så endrer vi rutiner hvis det skulle være nødvendig.
Hvis klagene ikke handler om vårt arbeid, men heller at målgruppen ikke er mottakelig for TM, hender det vi foreslår at et visst segment fjernes fra ringelistene.
3. Hva om det blir mange klager?
Dette skjer nesten aldri, men avhenger selvfølgelig av spørsmålet vi stiller på telefon. Ofte er spørsmålet om en sporadisk støttespiller kan tenke seg å bli fast giver, og da pleier minst 10% å takke ja til det. Av og til spør vi om en fast giver kunne tenke seg å øke det faste gavebeløpet litt, og da pleier faktisk minst 35% å takke ja.
MEN det morsomme er faktisk at selv blant de som takker nei, er som regel inntrykket etter en samtale fra oss positivt! Når vi gjør målinger seks måneder etter hevingssamtaler, for eksempel, ser vi at selv blant givere som takket nei til å øke gavebeløpet da vi ringte, er det registrert økt gavebeløp og ikke minst lavere frafall enn blant støttespillere vi ikke snakket med på telefon.
Likevel, om det verste skulle skje og alle takker nei og kampanjen ikke er lønnsom i det hele tatt: da avbryter vi bare. Det er ikke verre enn det.
4. Hva om alle sier NEI?
Noen er veldig negativt innstilt til TM-kampanjer av ulike årsaker. Kanskje det er en holdning som sitter igjen fra da TM var en ny og ganske uregulert bransje tilbake på 90-tallet?
Det vi ser er at fundraisings- og lojalitetssamtaler, som stort sett er det vi driver med, er et fantastisk verktøy for å inngå faktisk dialog med giverne dine. DM (Direct Mail), SMS og nyhetsbrev har alle sin plass i en god frundraisingstrategi, men ingen av de kanalene kommer i nærheten av resultatene vi kan levere gjennom TM.
5. Er ikke TM egentlig bare et annet ord for tigging?
Som regel er en TM-kampanje ikke bare veldig lønnsom, men også en god og lojalitetsbyggende aktivitet for enhver humanitær organisasjon.
Er du usikker på om det er noe for deg og din organisasjon eller har noen spørsmål utenom de vi har besvart over? Ta kontakt med våre kundekonsulenter for en prat!