Hvordan forvandle en engangsgiver til en langvarig støttespiller?

Social group, Smile, Comfort, Plant, Community
La oss gå gjennom noen nøkkelpunkter

For å konkludere...

1. God og meningsfull kommunikasjon

6. Tilpasset oppfølging

2. Takknemlighet

7. Gjør det enkelt å gi!

3. Muligheter for å involvere seg

8. Visjoner for fremtiden

4. Åpenhet og ærlighet

9. Giveranerkjennelse

10. Lytt!

5. Bygg et samhold

Å holde giverne dine informert om hvor bidraget deres går og hva den direkte effekten av støtten deres er (“bidraget ditt gir ett varmt måltid”, “nå kan vi vaksinere tre barn”, “dette gir veterinærhjelp til fem gatehunder”), skaper lojalitet og tilhørighet. Ønsk en ny giver velkommen og følg opp med regelmessige oppdateringer, enten via nyhetsbrev, e-post eller sosiale medier. Dette hjelper giveren å føle at hun er en del av organisasjonen!

Lær giverne dine å kjenne! Noen kan ønske seg månedlige oppdateringer, mens andre foretrekker en årlig rapport. Noen vil ha personlige telefonsamtaler og brev i posten, mens andre foretrekker elektronisk kommunikasjon. Ved å tilpasse kommunikasjonen kan du møte deres individuelle behov.

I Dialog har vi en enorm tro på verdien av å takke, og alle samtalene våre begynner med en personlig takk. Vi har også sett at når vi legger takkesamtaler inn i årshjulet til organisasjonene vi jobber med, øker bidragene fra støttespillere takker personlig i månedene etter takkesamtalen. Frafallsprosenten går dessuten også ned sammenlignet med givere vi ikke fikk kontakt med.

Et håndskrevet takkekort eller en personlig video der dere takker giverne for støtten er også gode måter å si takk til givere på.

Gjør det så enkelt som mulig for givere å endre sitt bidrag, få skattefradrag eller oppdatere betalingsinformasjonen sin. Jo enklere prosessen, jo mer sannsynlig er det at de vil fortsette å gi!

Her har riktig bruk av CRM-system mye å si og også faste interne rutiner for hvem som er ansvarlig for å motta henvendelser fra givere og hvor fort forespørsler skal behandles. Vi ser også at digitale løsninger, som Vipps, gir rom for mye fleksibilitet, noe givere setter stor pris på.

Tilby engangsgivere muligheter til å engasjere seg mer. For eksempel ved å bli frivillige, delta på arrangementer eller til og med besøke prosjekter de har vært med på å støtte. Dette gir dem muligheten til å få en dypere forståelse av arbeidet dere gjør og forsterker den personlige forbindelsen til organisasjonen.

Del regelmessig organisasjonens visjon og planer for fremtiden. (“Ingen barn skal måtte oppleve krig!”; “Ingen skal dø på norske veier!”). Når givere forstår den langsiktige planen, er det lettere at de ser verdien i å forplikte seg på lang sikt.

Vær ærlig i kommunikasjonen med dine støttespillere og ikke vær redd for å fortelle om utfordringer! Del utfordringene organisasjonen møter på i ulike prosjekter! Givere setter pris på å vite hva som skjer og føle at de kan være en del av løsningen.

Noen av de mest effektive kampanjene vi gjør er i sammenheng med en dagsaktuell utfordring som støttespillerne blir invitert med på å løse!

Dette kan være alt fra at man får fortelle sin historie i et nyhetsbrev til et postkort når hun har vært med et år som fast giver. Givere som føler seg verdsatt er mer tilbøyelige til å forbli lojale over tid.

Gi støttespillerene dine en plattform for å dele tilbakemeldinger, historier og ideer! Når de føler at deres stemme blir hørt, blir deres forbindelse til saken enda sterkere.

En spesielt god måte å få tilbakemeldinger på er selvfølgelig en telefonsamtale. Det er få andre kontaktflater der giveren blir invitert til å komme med sin tilbakemelding der han vil føle seg hørt like godt som man får til i en god gammeldags samtale.

Å konvertere engangsgivere til langvarige støttespillere er en investering i tid og krefter, men avkastningen i form av stabil støtte, forutsigbarhet og dypt engasjement er uvurderlig. Ved å fokusere på disse nøkkelfaktorene kan din organisasjon bygge solide, langvarige relasjoner som driver misjonen fremover.

Konverteringskampanjer, der vi tar kontakt med sporadiske givere og ber dem bli med videre som faste givere, er den aller vanligste kampanjen vi gjør for humanitære organisasjoner, og det er noe av det aller mest innteksbringende du kan gjøre som organisasjon.

Ta kontakt med oss om du ønsker å diskutere muligheten for å gjøre en konverteringskampanje!

Som mennesker ønsker vi oss å føle oss som en liten del av noe større. Ved å skape et samhold rundt din sak, enten det er gjennom sosiale mediegrupper, webinarer eller fysiske arrangementer, gir det givere en følelse av tilhørighet.

Hvordan konverterer du best en engangsgiver til en trofast støttespiller?

En god fundraisingstrategi hjelper ikke bare organisasjonen din å tiltrekke seg nye givere, men også å opprettholde engasjementet deres over tid. Engangsgivere gir verdifull støtte og inntekter, men det er de faste giverne som utgjør grunnlaget for en stabil inntektsstrøm og forutsigbarhet for en organisasjon.

(Er du interessert i en skreddersydd plan for hvordan din organisasjon bør legge opp giver- eller medlemsoppfølging for å øke inntekter og begrense frafall? Da er vårt Ngage-program midt i blinken for deg!)

Hvordan jobber vi med enkeltkampanjer? Fra første prat til gjennomført kampanje.
Blogg – 30. november 2023
Hand, Table, Smile, Gesture
Proaktiv giverservice. Fem konkrete tips som øker inntekter og begrenser frafall.
Blogg
Smiling woman with a headset
GDPR og markedsføringsloven. Hvem kan vi egentlig ringe til?
Blogg
Output device

Flere av våre beste tips