Hvem har du som organisasjon egentlig lov til å ringe når det kommer til fundraising? Vi møter på mye forvirring og noen vrangforestillinger, så nå setter vi skapet på plass med denne hendige innføringen i gjeldende regelverk.

En liten guide til GDPR, markedsføringsloven og fundraising.

Output device

Hvem kan jeg egentlig ringe til?

“…men hva med GDPR…?” blir vi ofte spurt om med lav og skjelvende stemme, så ikke GDPR-politiet kommer og tar oss.

Neida. Spøk til side: det er mange som sier mye forskjellig og det er ikke alltid like lett å vite om du kan ta kontakt med akkurat disse leadsene. Du skal jo forholde deg til forskjellige lovtekster og regler, for ikke å snakke om høylytte meninger på LinkedIn. Vi i Dialog jobber med dette hver eneste dag og vi er selvfølgelig opptatte av å gjøre det riktig.

For å forsikre oss om at vi vet hva som er innafor og ikke, har vi ikke bare rådført oss med flere ulike advokater: vi har også hele veien deltatt aktivt i debatten om hvordan GDPR-reglene skal håndheves for alle de humanitære organisasjonen som driver fundraising i Norge. Vi jobber på vegne av mange titalls organisasjoner hvert år. Om vi gjør feil er det deres gode navn og rykte det går utover. Derfor er det utrolig viktig for oss at vi har full kontroll på reglene til enhver tid. 

GDPR handler om databehandling. Altså informasjonen som samles inn, hvordan informasjonen lagres og i hvor lang tid. Dessuten hvem som skal ha tilgang til informasjonen og hva den kan brukes til. I Norge regulerer personvernforordningen og personopplysningsloven alt dette. 

Hva ligger til grunn når en giver har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret, men vi likevel tar kontakt med henne? Da er det fordi det foreligger et aktivt giverforhold mellom giver og organisasjonen hun gir til. Dette gir markedsføringsloven grunnlag for (§12 🤓).

Markedsføringsloven legger føringer for god forretningsskikk, markedsføring og avtalevilkår i forbrukerforhold. Den gjelder, i tillegg til for vanlige bedrifter, også for ideelle organisasjoner og medlemsorganisasjoner - og telemarketing som kanal.

Først og fremst må vi ha et par grunnleggende ting klart for oss...

"GDPR handler om informasjonen som samles inn, hvordan den lagres og hva den brukes til."

Personal computer, Input device, Office equipment, Hand, Netbook, Laptop, Typing, Touchpad, Gesture

Det er faktisk mulig å reservere seg mot telefonsalg i Brønnøysund-registeret, men samtidig være åpen for å bli kontaktet av ideelle organisasjoner, selv når det ikke foreligger et aktivt giverforhold! En enkel adressevask sikrer at vi ikke tar kontakt med noen som har reservert seg. 

Når Ida har reservert seg mot telefonhenvendelser i Brønnøysundregisteret, blir det lagt til en reservasjonkode til kontaktinformasjonen hennes. Kode T viser at hun har reservert seg mot telefonsalg. Kode H viser at hun også har reservert seg mot henvendelser fra humanitære organisasjoner.

Altfor mange tror at de har reservert seg mot telefonhenvendelser fra humanitære organisasjoner når de faktisk står oppført med reservasjon mot telefonsalg (T). Uansett trumfer markedsføringsloven §12 dette hvis Ida er fast giver, for eksempel i Dyrebeskyttelsen Norge. Da har Dyrebeskyttelsen Norge lov til å kontakte henne siden det foreligger et aktivt giverforhold. 

Man kan alltid reservere seg

Clothing, Hand, Tableware, Drinkware, Product, Cup, Gesture, Finger, Drink, Table

For oss som jobber med telemarketing som hovedverktøy er det viktig at vi får reservert givere som ikke ønsker å bli kontaktet per telefon i organisasjonenes egne reservasjonsregistre. Disse markeres og registreres ryddig og ordentlig for hver av våre kunder. Slik unngår vi unødvendig irritasjon og slitasje på givere som absolutt ikke vil bli kontaktet på telefon. 

Vi følger altså personvernforordningen, som handler om GDPR, og markedsføringsloven, som dikterer grunnlaget for hvem vi kan kontakte på hvilke kontaktflater. I tillegg følger vi adferdsnormen til Fundraising Norge. Adferdsnormen oppsummerer gjeldene regler for innsamlingsaktiviteter for ideelle organisasjoner i Norge, med grunnlag i lovverket i tillegg til etiske retningslinjer som medlemmene av Fundraising Norge har blitt enige om å følge.

Smile, Plant, Comfort, Leisure
  • Fra en gave er gitt, regner vi at vinduet for hva som kan regnes som et aktivt giverforhold er tre år. Hvis det i løpet av disse tre årene blir gitt en ny gave, begynner nedtellingen på nye tre år. Hvis giveren viser interessen for organisasjonen på andre måter, som å abonnere på nyhetsbrev, telles giverforholdet som løpende.
  • Vi vasker alltid også mot det interne reservasjonsregisteret både hos oss og den organisasjonen vi ringer for - dette gjelder ikke bare for nye (potensielle) støttespillere, men også for medlemmer, faste givere og sporadiske givere. 
  • Hvis det finnes et aktivt giverforhold mellom en organisasjon og en giver, så har du som organisasjon lov til å ta kontakt med giver selv om giver har reservert seg mot telefonkontakt fra frivillige organisasjoner i Brønnøysundregisteret. Da går vi ut i fra at kontakten vil oppleves som relevant for giver og det samme gjelder selvfølgelig for medlemmer.
  • Vi vasker alltid telefonlister med navn (det vi kaller leads), opp mot de som har reservert seg mot telefonkontakt fra frivillige organisasjoner i Brønnøysundregisteret, hvis det ikke finnes et aktivt giverforhold mellom giver og organisasjon.

Dette er noen eksempler på helt grunnleggende regler vi følger:

Forøvrig bør du som organisasjon ha en personvernerklæring lett tilgjengelig på nettsidene dine, der det står hvordan dere behandler personopplysninger, hvem som har tilgang til dem og hvordan de benyttes (f.eks at dere innimellom tar kontakt per telefon, brev, SMS osv). I alle skjemaer dere benytter, som innmeldingsskjema, osv, legger dere inn en automatisk bekreftelse på personvernerklæringen, og vipps har dere alle tillatelser skriftlig, så ingen kan argumentere i mot!

Medlemmer: Har et aktivt forhold til organisasjonen og du har lov til å kontakte dem. Disse vasker vi ikke for reservasjon.

Faste givere: Har et aktivt forhold til organisasjonen og du har lov til å kontakte dem. Disse vasker vi ikke for reservasjon.

Sporadiske givere: Hvis de har gitt en gave de siste tre årene regnes dette som et aktivt giverforhold og du har lov til å kontakte dem. Disse vasker vi ikke for reservasjon.

Abonnenter på nyhetsbrev: Vaskes mot Brønnøysundregisteret. Vi luker bort alle som har reservert seg mot telefonkontakt fra humanitære organisasjoner og kontakter gjerne resten.

Abonnenter på medlemsblad eller organisasjonens blad: Vi legger til grunn at det foreligger et aktivt giverforhold. Vi vasker mot interne reservasjonsregistre.

Facebookfølgere: Vaskes mot Brønnøysundregisteret. Vi luker bort alle som har reservert seg mot telefonkontakt fra humanitære organisasjoner og kontakter gjerne resten.

Instagramfølgere: Vaskes mot Brønnøysundregisteret. Vi luker bort alle som har reservert seg mot telefonkontakt fra humanitære organisasjoner og kontakter gjerne resten.

Hvordan behandler vi ulike leads?

Ha en god personvernserklæring

Ikke vær redd for å ta kontakt med støttespillere fordi GDPR-regelverket lurer i bakgrunnen! Så lenge du følger adferdsnormen, har en god personvernerklæring i bunnen for fundraisingaktivitetene, og ikke minst, gjør ditt beste for å drive etisk og lovlig, er sjansene store for at du har ditt på det tørre.

Konklusjonen er denne

Hvordan jobber vi med enkeltkampanjer?
Blogg
Personal computer, Plant, Table, Smile, Laptop, Microphone
Hvordan forvandle en engangsgiver til en langvarig støttespiller?
Blogg
Social group, Smile, Comfort, Plant, Community
Fem spørsmål du kanskje ikke tør stille.
Blogg
Red dial phone

Flere av våre beste tips